Ads

Maria V. Snyder: Méregtan ( Haláli jó! )


Maria V. Snyder


Méregtan


(Méregtan 1.)
Kiadó: Könyvmolyképző
Műfaj: YA
Kategória: fantasy, romantikus
Megjelenés ideje: 2014.10.31 (elit: 09.30)
Olvasott nyelv: Magyar
Fordította: Robin Edina
Oldalszám: 448
ISBN: 9789633737750
Pont: 5/5
Megtetszett? Itt beszerezheted!
   Koporsószerű sötétségbe zárva nincs körülöttem az égvilágon semmi, ami elterelhetné figyelmemet az emlékeimről. Megöltem Reyadot. Megérdemelte a halált – ám a törvény szerint a tettemért én is halált érdemlek. Ixiában a gyilkosságért kivégzés jár. S most már csak a hóhér kötelére várok.
Ám ugyanaz a törvény, amely ítélettel sújt, akár meg is mentheti az életemet. Ixia ételkóstolója, akit arra választottak ki, hogy a Parancsnok egészségét a mérgezett ételektől megóvja, immár holtan hever. A törvény pedig kimondja, hogy a soron következő halálbüntetésre ítélt fogolynak – vagyis nekem – fel kell ajánlani a tisztséget.
Merénylet, mágia, megpróbáltatások…


Ez a könyv régi várólistás darabom, ám valamiiért mindig halogattam. Nagyon kellemes meglepetés ért, mert sokkal jobb lett, mint amire számítottam. Sőt, azt is mondhatom, fölülmúlta a várakozásaimat!
Persze mint Harry Potter és Severus Snape rajongó és hű Mardekáros, nem meglepő, hogy imádom a mérgekkel foglalkozó történeteket. :P

A történet szála izgalmas, nincs sok klisé, és ami van, azok is csak kicsit tesznek hozzá a történethez. A történet összeszedett, nem kapkodta el az írónő és logikusan épül fel, minden ki van találva és még gondolkozni is kell rajta. Voltak dolgok amiket fejben már előbb összetettem, ami végül vagy igaz lett vagy nem.

Yelena karakterét nagyon megszerettem. A lány cselekedetei, ahogyan másokkal bánik, majd amikor elárulják és ahogyan azokhoz viszonyul - mindegyik egy karakterfejlődést visz végig. Egyre erősebbé vált jellemeiben és szerintem ez nagyon érezhető a történeten és a dolgok változásán. Elején esetlen, csontsovány kislány, aki mindenkitől fél és megijed. Hagyja, hogy a múltja lehúzza a mélybe és nem foglalkozik a holnappal.
Depressziós, tisztán látszik rajta, ahogyan a halál iránt sóvárog és viselkedik. Olyan, mint amikor valaki életunt, és megtörten föladott mindent.
Aztán szép lassan Valek segítségével, valamint azoknak az eseményeknek az árnyékával, amit rossznak hisz megerősödik. Nem azt éreztem, hogy egyik pillanatról másikra badass lett, hanem igen, ez egy lány, aki megtanulta az élet rendjét és értékelni.

Valek a másik fele. Eleinte nem kedveltem, nem is tudtam, hogy később kulcsfontosságú szereplő lesz. Vártam ki lesz az és elhibáztam. Valek. Ami igazán megfogott benne, hogy teljesen kiszámíthatatlanul cselekszik. Amikor például Yelena betört hozzá azt vártam, majd leszidja, de ezek helyett mindig újabb választ ad, olyat, ami meglep. Sokat szerintem nem tudunk meg róla, ám szerintem éppen eleget bizonyít múltja nélkül is ahhoz, hogy megértsük és szeretni lehessen. Kitartó, talán az egyetlen konkrét pont.

Az egész jól föl van építve, ráadásul a karakterek is színesek. Vannak árulók, ráadásul sokszor a könyv kiszámíthatatlan. Ez pedig nagyon tetszett. Mikor már elhiszem valakiről, hogy jó, kiderül nem… és fordítva.

Nagyon pergős sztori, sok árulással, ármánykodással és szenvedéssel. Van benne sok akció és izgalom, no meg némi romantika is. Mindenki megkapja, amit keres ebben a könyvben. Olyan, mint a méreg, az ember bőre alá issza magát.


Érdekességek:
Tudtátok-e, hogy a sima utcai kék hajnalka egy részéből LSD hatású hallucinogént nyernek? A szintetikus LSD-nél lényegesen kisebb a hatása, viszont sokkal mérgezőbb. Több házi dísznövény pedig erősen mérgező vagy drog hatású. 
A mérges szömörce, amire az emberek 60%-a allergiás, pedig akár egyetlen érintés után is égési nyomokat hagyhat, felhólyagosodik és rettentően viszket. Külön kenőcs van rá, egyébként itthon az erdők lakója. (Nekem nemrégiben sikerült belefutni, csak megcsapott a bicajon, mégis hetekig látszott a nyoma.)

Interjú az írónővel.
Az eredeti interjút ITT olvashatjátok. (It's a translated version and the original interview is here.)

Interjú Maria V. Snyderrel.
1. Mesélj nekünk valami magadról, de valami olyat, amit egy egyszerű Google kereséssel nem találunk meg.
 Philadelphiában töltöttem a fiatalkorom egy részét, ahol gimnasztikai órákat vettem a helyi Rendőr Atlétikai Szövetségben (Police Athletic League = PAL) és a matracon még egészen jó voltam, de egyszer „beszorultam” különböző két lengő rúd közé. Ahhoz túlságosan féltem, hogy elengedjem a felső rudat, továbblendüljek és egy másik rúd segítségével vissza tudjak érkezni a földre. Végül két edzőnek kellett segítenie, hogy biztonságban leérjek! A gimnasztika nem volt igazán az én szakterületem, a tapasztalataimat felhasználtam a Méregtan írása közben, mint például Yelena akrobatikus jeleneteinél.

2. Minden megjelent művedet egybevéve, szerzői szemmel nézve, melyik történet volt a legelső, ami megformálódott benned? Honnan jött az ötlet?
A Méregtan volt a legelső művem, és legelsőre csupán egy könyvre volt ötletem. Éppen Orson Scott Card - How to Write Science Fiction and Fantasy (Hogyan írjunk sci-fi és fantasy könyvet) könyvét olvastam és a harmadik fejezetben benne van, egy kis részen, az írónak fel kell tennie néhány kérdést a főhősével kapcsolatban, mielőtt kiválasztja arra a szerepre. „Gyakran - legfőképpen középkori fantasy-ra jellemző  - az írók azt hiszik a történet az irányítókról szól. Királyok és királynők, hercegek és hercegnék, és noha igaz, ők tényleg nagy hatalommal bírnak, de általában nem szabadok. – Ha megérted az emberi szociológiában magát az erőt, akkor azt is megérted, hogy a szabadság előre nem látható módokon alkotja meg az igazi hatalom középpontját.”
Ez után a bekezdés után kezdtem el gondolkozni, ki lenne megfelelő erre a hatalom központúságra és egyben belelásson a fontosabb eseményekbe, de mégsem herceg vagy hercegnő. Elgondolkoztam az ételkóstolókon és akkor hirtelen egy kép ugrott be. Egy nőt láttam amint ételt kóstol, s az étel királyi szemmel nézve mérgezett. Ő a lányt szívbemarkoló félelemmel nézte, mert szerelmes lett a lányba. Ezek után elkezdtem gondolkozni ki lenne ez a lány. Ki ez a lány? Miért volt ott? Miért szeretne belé a király? Végül megszületett a Méregtan. Természetesen ahogy elkezdtem dolgozni a történeten, a Parancsnokkal és a király megölésén Valekkal, a dolgok is velük együtt változtak.
Igazából a férjem miatt választottam az ételkóstolókat. Csokoládéval dolgozik és a kóstolás munkájának szerves része és persze sokat hallottam a csokoládé kóstolásról.

3. Kutattál a Méregtan kapcsán? Ha igen, akkor mi volt a legfurább/leghátborzongatóbb/legundorítóbb dolog amit kerestél?
Sokat kutattam a Méregtan miatt. Többek között hogyan kell pontosan ételt kóstolni. Mögötte egész tudomány áll. Azt is megtanultam hogyan kell zárat feltörni és vívás órákat vettem. A legundorítóbb dolog volt a nyelv és annak részei, ebbe beleértem az ízlelőbimbókat is. Fúj!

4. Miért döntöttél úgy, hogy további három kötetet írsz a sorozathoz? (Nem mintha panaszkondánk, minél több Valek van, annál jobb! :D )
Ennek egyik nagy maguk az olvasók. Nem igazán voltak megelégedve a rövid történetekkel, amiket írtam, s a Fire Study (Tűztan?) után, ami 2008-ban megjelent, szinte könyörögtek még több Valekért és Yelenáért. A másik oka, hogy egy újabb történet jutott eszembe. 
Nem fogok több könyvet írni, ha nincs hozzá komplex és felépített történetem, amiben van konfliktus, feszültség és érdekes ellenfél.

5. Shadows Studyban (Árnytan?) van-e Yelena és Valek romantikus jelenet?
Igen, bár bevallom sok időt fognak külön tölteni. A Night Study-ban (Éjtan?), az 5. kötetben többet lesznek együtt, ezért a romantikus jelenet is több lesz.

Nyereményjáték:

A természet telis-tele van mérgekkel, melyek évszázadok óta erkölcstelen tettek főszereplői. A 19 éves halálraítélt Yelena kapott még egy esélyt. Ám csak addig élhet, amíg tökéletesen látja el feladatát, mint a Parancsnok ételkóstolója. Egy apró hiba számára halálos lehet.

Minden blogon találtok egy-egy üvegcsét. Ezekben az üvegcsékben különféle italok vannak, minden italnak van egy-egy neve. De vigyázzatok, nem minden arany, ami fénylik: a nevek becsapósak lehetnek. A ti feladatok hasonló Yelenáéhoz. Ki kell találnotok melyik üvegcse mérgező és melyik nem. Segítségképpen mindegyik ital receptjét megtaláljátok a blogokon.

A mai tuti recept az Arany Királynő! :)


3 cl Vodka
6 cl Consommé 
1 cl Citromlé
csipet Só
csipet Bors
pár csepp Tabasco
pár csepp Worcestershire










09/09 MFKata gondolatai - Kávébab
09/11 Nem harap a... - GYIK
09/13 Insane Life - Interjú
09/15 Kelly Lupi olvas -
09/17 Deszy könyvajánlója - Méregpróba + Fülhallgatós játék
09/19 Roni olvas -
09/21 Függővég -
09/23 Zakkant olvas - Folytatásokról
09/25 Dreamworld - Borítók
09/27 Könyvszeretet
09/29 Media Addict
SHARE

Rólam

Sziasztok! Toffy vagyok, ennek a blognak az írója. Bátran kérdezhettek és amint tudok válaszolok. A blog mellett számtalan hobbim van és természetesen egy munkahelyem is van, mai über szuper hipertitkos. Na jó azért annyira nem. :D

  • Pinterest
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése